8 Μαρτίου 2014

Ο χρυσός αιώνας της τέχνης

O Περικλής αναθέτει στο Φειδία να επιβλέπει τα έργα της Ακρόπολης. Σπουδαιότερο απ' όλα είναι ο Παρθενώνας. Τα έργα της εποχής αυτής ονομάζονται κλασικά και η εποχή «χρυσός αιώνας».
Ο Περικλής αποφάσισε να ανοικοδομήσει τους ναούς που είχαν καταστρέψει οι Πέρσες, χρησιμοποιώντας χρήματα από το ταμείο της Δηλιακής Συμμαχίας.

Στην Αθήνα, και πιο συγκεκριμένα στην Ακρόπολη έγιναν τα εξής έργα κάτω από την επίβλεψη του σπουδαίου γλύπτη και στενού  φίλου του Περικλή Φειδία:

  • τα Προπύλαια, που ήταν και το πρώτο μνημείο που συναντούσες ανεβαίνοντας στην Ακρόπολη. Ήταν έργο του Μνησικλή και είχε διάρκεια κατασκευής 5 έτη. Είναι δωρικού ρυθμού, έχει όμως και κίονες ιωνικού ρυθμού.
  • ο ναός της Θεάς Αθηνάς Νίκης, που είχε κτιστεί στα δεξιά πριν την είσοδο των Προπυλαίων. Είναι ναός ιωνικού ρυθμού, πιθανός αρχιτέκτρονας ο Καλλικράτης. 
  • ο Παρθενώνας, που είναι κτισμένος στη ψηλότερο σημείο του βράχου της Ακρόπολης και είναι αφιερωμένος στην Αθηνά. Έργο του Ικτίνου και του Καλλικράτη, δωρικού ρυθμού. Η ολοκλήρωση του έργου διέρκησε 15 χρόνια. Είναι από τους λίγους ολομάρμαρους ναούς και ο μόνος δωρικός με ανάγλυφες όλες τους τις μετόπες.
    λεπτομέρεια δυτικής ζωφόρου
     Οι μετόπες της ανατολικής πλευράς απεικονίζουν τη Γιγαντομαχία. Στην δυτική παριστάνεται Αμαζονομαχία, στη νότια Κενταυρομαχία και στη βόρεια σκηνές από τον Τρωικό πόλεμο.
    Η ζωφόρος που είναι ιωνικού ρυθμού απεικονίζει την πομπή των Παναθήναιων.
    Μέσα στο ναό είχε τοποθετηθεί το χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς, έργο του Φειδία.Μαζί με το βάθρο υπολογιζόταν στα 15 μέτρα ύψος.
  • το Ερέχθειο, το μέρος που χτίστηκε είναι το ίδιο με το μέρος που είχε γίνει ο αγώνας μεταξύ Αθηνάς και Ποσειδώνα για το ποιος θα δώσει το όνομά του στην πόλη, σύμφωνα με το μύθο. Αποτελείται από δύο τμήματα, στο ανατολικό που ήταν αφιερωμένο στην Αθηνά βρισκόταν το λατρευτικό ξόανο της θεάς και στο δυτικό που λατρευόταν ο Ποσειδών Ερεχθεύς και βρισκόταν το πηγάδι με το αλμυρό νερό που είχε δωρίσει.
    Στο νοτιοδυτικό άκρο του ναού είναι και οι Καρυάτιδες. Όλες πλην μιας.
Ο γύρω χώρος ήταν γεμάτος με αφιερώματα. Ανάμεσα σε αυτά ήταν και το χάλκινο άγαλμα της Αθηνάς, ύψους 7 μέτρων, για την Αθηνά Πρόμαχο.
 Η άκρη από το δόρυ φαινόταν από πολύ μακριά και πιθανολογείται ότι κατασκευάστηκε με τα λάφυρα από τη νίκη στο Μαραθώνα.

Τα αγάλματα αυτής της περιόδου είχαν πιο φυσικά χαρακτηριστικά. Φαινόντουσαν ότι είχαν κίνηση και από τους γνωστότερους γλύπτες της εποχής ήταν ο Φειδίας και ο Πολύκλειτος. Πολύ περισσότερα θα δείτε στην ιστοσελίδα του υπουργείου για τα αγάλματα της κλασικής εποχής.

Έργα ζωγραφικής της εποχής αυτής ήταν δύσκολο να σωθούν, σώθηκαν όμως πολλά αγγεία με ζωγραφικές παραστάσεις, που τα χρησιμοποιούσαν στα σπίτια για να αποθηκεύουν προϊόντα.

Τα έργα αυτής της εποχής θεωρήθηκαν κλασικά, δηλαδή ξεχωριστά και μοναδικά. Τα θαύμασαν και  τα θαυμάζουν ακόμα και σήμερα, έτσι έμειναν αξεπέραστα στους αιώνες. Για αυτό το λόγο και η εποχή στην οποία έζησε ο Περικλής ονομάστηκε χρυσός αιώνας.

Αν θέλεις να μάθεις κι άλλα για την Ακρόπολη, τσέκαρε και την ιστοσελίδα από το δημοτικό σχολείο Γαλατάδων.



Τελευταίο και καλύτερο... παίξτε με τη ζωφόρο

Δεν υπάρχουν σχόλια: