28 Φεβρουαρίου 2012

Κεφ 21 Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους

1. Ποια περίοδο και γιατί δεν ήταν καλές οι σχέσεις των Βυζαντινών με τους Σλάβους;

Από τον 4ο ως τον 7ο αιώνα οι σχέσεις των Βυζαντινών με τους Σλάβους δεν ήταν καλές, γιατί οι Σλάβοι έκαναν επιθέσεις μαζί με άλλους λαούς κατά των βυζαντινών περιοχών.

2. Πότε και γιατί βελτιώθηκαν οι σχέσεις των Βυζαντινών με τους Σλάβους;

Οι σχέσεις τους βελτιώθηκαν στις αρχές του 8ου αιώνα. Πολλοί Σλάβοι εγκαταστάθηκαν στη νότια Βαλκανική και ενσωματώθηκαν στους βυζαντινούς πληθυσμούς και στον τρόπο ζωής τους. Επίσης οι Βυζαντινοί τους έδιναν γη να καλλιεργήσουν και τους χρησιμοποιούσαν ως μισθοφόρους στο στρατό ή ως τεχνίτες στα δημόσια έργα.

3. Τι έγινε με τους Σλάβους της βόρειας Βαλκανικής;

Εκεί οι σλαβικές φυλές συνεργάστηκαν μεταξύ τους και οργάνωσαν δικά τους κράτη. Το διοικητικό τους σύστημα ήταν επηρεασμένο από το Βυζάντιο, με το οποίο επικοινωνούσαν και διατηρούσαν καλές σχέσεις.

4. Τι ζήτησαν από τους Βυζαντινούς οι Σλάβοι;

Το 862 μ.Χ., ο Σλάβος ηγεμόνας της Μοραβίας Ρατισλάβος έστειλε πρεσβεία στην Κωνσταντινούπολη και ζήτησε από τους Βυζαντινούς να στείλουν ιεραποστόλους για να διδάξουν στο λαό τη χριστιανική πίστη.

5. Ποια ήταν η απάντηση των Βυζαντινών;

Ο αυτοκράτορας Μιχαήλ ο Γ’ αποδέχτηκε την πρόσκληση του Ρατισλάβου και ο πατριάρχης Φώτιος ανέθεσε τη σημαντική αυτή αποστολή σε δυο αδελφούς από τη Θεσσαλονίκη, τον Κύριλλο και τον Μεθόδιο, στελέχη της Πατριαρχικής Σχολής, οι οποίοι μιλούσαν τη σλαβική γλώσσα.

6 Τι έκαναν οι δυο ιεραπόστολοι;

Πήγαν με επιλεγμένους συνεργάτες στη Μοραβία και εργάστηκαν επί τρία χρόνια. Εκπαίδευσαν μαθητές και ιερείς, οργάνωσαν τη λειτουργία της εκκλησίας και κήρυξαν το χριστιανικό λόγο.

7. Τι έκαναν για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της γλώσσας;

Επειδή η σλαβική γλώσσα δεν είχε γραφή, επινόησαν το σλαβικό αλφάβητο, που βάση του έχει το ελληνικό. Έτσι μετέφρασαν σε απλό και κατανοητό λόγο τα ιερά κείμενα και έθεσαν τις βάσεις της γραπτής σλαβικής γλώσσας.

8. Γιατί το έργο που δημιούργησαν είναι μεγάλο και σημαντικό;

Εκχριστιάνισαν τους Σλάβους και οργάνωσαν την εκκλησία τους.

Συνέβαλαν στην ανάπτυξη φιλικών δεσμών ανάμεσα στους σλαβικούς

λαούς και το Βυζάντιο, οι οποίοι διατηρούνται μέχρι τις μέρες μας.

27 Φεβρουαρίου 2012

Καθαρή Δευτέρα...

και πλήθος από έθιμα χαρακτηρίζουν τη σημερινή μέρα!

Τ΄ ακούτε τι παράγγειλε η Καθαρή Δευτέρα;
Πεθαίν΄ ο Κρέος, πέθανε, ψυχομαχάει ο Τύρος
σηκώνει ο Πράσος την ουρά κι ο Κρέμμυδος τα γένεια
Μπαλώστε τα σακούλια σας, τροχίστε τα λεπίδια
και στον τρανό τον πλάτανο, να μάσουμε στεκούλια
(Δημοτικός σατυρικός θρήνος Φθιώτιδας)

Σε ορισμένες περιοχές της Ελλάδος την Καθαρά Δευτέρα «καθαρίζουν» ό,τι απόμεινε από τα μη νηστίσιμα φαγητά της αποκριάς, Σε άλλα μέρη της Ελλάδας, όπως π.χ. στην Ήπειρο, οι νοικοκυρές καθαρίζουν τις κατσαρόλες και όλα τα χάλκινα σκεύη από τα λίπη της αποκριάς με ζεστό σταχτόνερο μέχρι ν’ αστράψουν και βάφουν άσπρα τα πεζοδρόμια.

Ο εορτασμός της Καθαράς Δευτέρας στις εξοχές λέγεται Κούλουμα. Η ετυμολογία της λέξης έχει λατινική (κολούμνα=κολώνα ή κούμουλους=σωρός, κορυφή) ή αλβανική προέλευση (κόλουμ=καθαρός). Στον Δήμο Αθηναίων τα Κούλουμα γιορτάζονται στον Λόφο του Φιλοππάπου, όπως και σε πολλούς Δήμους της χώρας, με προσφορά φασολάδας και νηστίσιμων στους δημότες.Στο Δήμο μας τα Κούλουμα γιορτάστηκαν στην Νέα Κηφισιά, στην πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου.
Απαραίτητο συμπλήρωμα της Καθαράς Δευτέρας αποτελεί το πέταγμα του χαρταετού, με τα ποικίλα χρώματα και σχέδια, από μικρούς και μεγάλους, πιθανόν για να πετάξουν μακριά κάθε έγνοια του χειμώνα, μια και μπαίνει η άνοιξη και όλα, τουλάχιστον στη φύση, είναι
πιο χαρούμενα λόγω της ανθοφορίας και της βελτίωσης του καιρού.

Διάφορες εορταστικές εκδηλώσεις ανά την επικράτεια:
Ο Αλευροπόλεμος στο Γαλαξίδι, είναι ένα έθιμο που διατηρείται από το 1801. Εκείνα τα χρόνια, παρόλο που το Γαλαξίδι τελούσε υπό την τουρκική κατοχή, όλοι οι κάτοικοι περίμεναν τις Αποκριές για να διασκεδάσουν και να χορέψουν σε κύκλους. Ένας κύκλος για τις γυναίκες, ένας για τους άντρες. Φορούσαν μάσκες ή απλώς έβαφαν τα πρόσωπά τους με κάρβουνο. Στη συνέχεια προστέθηκε το αλεύρι, το λουλάκι, το βερνίκι των παπουτσιών και η ώχρα.



Βλάχικος Γάμος στη Θήβα. Είναι ένα έθιμο που φθάνει στις μέρες μας περίπου από το 1830, μετά την απελευθέρωση των ορεινών περιοχών. Οι Βλάχοι, δηλαδή οι τσοπάνηδες από τη Μακεδονία, την Ήπειρο, τη Θεσσαλία και τη Ρούμελη, εγκατέλειψαν τότε την άγονη γη τους και βρήκαν γόνιμο έδαφος νοτιότερα. Το θέαμα είναι έξοχο, η γαμήλια πομπή πολύχρωμη, η μουσική που τη συνοδεύει (πίπιζες,
νταούλια κ.ά.) εξαιρετικά ζωντανή.


Στη Μεσσήνη Μεσσηνίας γίνεται η αναπαράσταση της εκτέλεσης μιας γερόντισσας, της γριάς Συκούς, που κατά την παράδοση, κρεμάστηκε στη θέση Κρεμάλα της πόλης, με εντολή του Ιμπραήμ Πασά, επειδή είχε το θάρρος, εξηγώντας του ένα όνειρο που είχε δει, να του πει ότι η εκστρατεία του και ο ίδιος θα είχαν οικτρό τέλος από την αντίδραση και το σθένος των επαναστατημένων Ελλήνων. Μετά την αναπαράσταση, μπορεί κάθε επισκέπτης να "κρεμαστεί" από τους ψευτοδήμιους της κρεμάλας. Το
απόγευμα της Καθαράς Δευτέρας γίνεται η παρέλαση με μαζορέτες, άρματα, μεταμφιεσμένους μικρούς και μεγάλους και χορευτικά συγκροτήματα.
και του χρόνου!!!!

Πηγή: Σαν σήμερα (αρχείο)

23 Φεβρουαρίου 2012

κεφ 20 Η φύλαξη των ανατολικών συνόρων και οι Ακρίτες

1. Γιατί ήταν δύσκολη η φύλαξη των συνόρων της αυτοκρατορίας;
Τα σύνορα της αυτοκρατορίας ήταν απέραντα και γι’ αυτό η φύλαξή τους ήταν δύσκολη. Τα ανατολικά σύνορα άρχιζαν από τον Καύκασο και τον Εύξεινο Πόντο και ακολουθώντας τον Τίγρη και τον Ευφράτη ποταμό έφταναν ως τον Περσικό κόλπο. Πέρα από τα σύνορα αυτά ζούσαν λαοί που έκαναν επιδρομές και λεηλατούσαν τις ανατολικές βυζαντινές περιοχές.

2. Τι έκαναν οι Βυζαντινοί για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα αυτό;
Έβαλαν φρουρές στις άκρες αυτές των συνόρων μόνιμους φρουρούς που τους ονόμαζαν Ακρίτες. Σ’ αυτούς έδιναν δωρεάν γη για καλλιέργεια, άλογα και πανοπλίες για τους πολέμους και τους απάλλασσαν από τους φόρους.

3. Πότε και πώς έδρασαν οι Ακρίτες;
Οι Ακρίτες έγιναν ονομαστοί στα χρόνια που απειλούσαν το Βυζάντιο οι Άραβες (7ος – 10ος αι.). Οργανωμένοι σε μεγάλες ομάδες, φρουρούσαν τα περάσματα των συνόρων κι εμπόδιζαν τους εχθρούς να λεηλατούν τα μέρη εκείνα. Όταν δεν πολεμούσαν, γυμνάζονταν και βοηθούσαν να χτιστούν κάστρα και βίγλες στα μέρη τα οποία φύλαγαν.

4. Πώς τους αντιμετώπιζε ο λαός;
Ο λαός τους ένιωθε προστάτες του, τους αγαπούσε και τους θαύμαζε για την ανδρεία τους. Τους εξύμνησε στα ακριτικά τραγούδια, που μιλούν για τη ζωή και τους αγώνες τους. Τα τραγούδια αυτά σώθηκαν ως τις μέρες μας και αποτέλεσαν τη βάση των δημοτικών τραγουδιών.

5. Ποιος ήταν ο πιο γνωστός απ’ τους Ακρίτες;
Ο πιο γνωστός ήταν ο Βασίλειος Διγενής.

6. Πώς εξυμνήθηκε από το λαό;
Εξυμνήθηκε ξέχωρα στο έπος «Βασίλειος Διγενής Ακρίτας». Στην Κύπρο, στον Πόντο , στην Κρήτη και σ’ όλη την Ελλάδα μιλούν και τραγουδούν, ακόμη και σήμερα, για «της γης τον ανδρειωμένο», που είναι απόγονος του Ηρακλή, του Αχιλλέα και του Μεγαλέξανδρου, αλλά και πρόγονος του κλέφτη του 1821.






Μελοποιημένο το ποίημα του Παλαμά για το Βασίλειο Διγενή Ακρίτα.



21 Φεβρουαρίου 2012

Στίχοι και τραγούδια

Το σημερινό μας μάθημα έχει μελοποιηθεί...

Τα μικρά παιδιά από την Αρλέτα



Αν όλα τα παιδιά της γης από παιδική χορωδία

Μια βραδιά στο Πόρτο Λίλι

15 Φεβρουαρίου 2012

κεφ 19 Οι Βυζαντινοί και οι Άραβες




1. Ποιες συνέπειες είχαν οι μακροχρόνιοι πόλεμοι Βυζαντινών και περσών, ποιος το εκμεταλλεύτηκε και πώς;
Οι μακροχρόνιοι πόλεμοι ανάμεσα στους Πέρσες και τους Βυζαντινούς εξάντλησαν και τα δύο κράτη. Το γεγονός αυτό εκμεταλλεύτηκαν οι Άραβες, οι οποίοι κατέλαβαν πολλές περσικές και βυζαντινές περιοχές. Έκαναν πρωτεύουσά τους τη Δαμασκό της Συρίας και αποτελούσαν απειλή για το Βυζάντιο.

2. Ποιος ήταν ο στόχος τους και πώς προσπάθησαν να τον πετύχουν;
Κύριος στόχος τους ήταν η κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης. Με στόλο, κατέλαβαν την Κύπρο, τη Ρόδο και άλλα νησιά του Αιγαίου και πολιόρκησαν δύο φορές (673 & 717μ.Χ.) την Πόλη από στεριά και θάλασσα.

3. Πώς αντιμετώπισαν την απειλή οι Βυζαντινοί;
Ο αυτοκράτορας Λέων Γ’ ο Ίσαυρος και οι πολιορκημένοι Βυζαντινοί πέρασαν δύσκολες ώρες, αλλά νίκησαν χάρη στο «υγρό πυρ», με το οποίο έκαψαν μεγάλο μέρος του στόλου των Αράβων και τους ανάγκασαν να λύσουν την πολιορκία.

4. Τι έκαναν οι Άραβες μετά τη λύση της πολιορκίας της Πόλης;
Οι Άραβες στράφηκαν δυτικά, κατέλαβαν την Αίγυπτο, την Καρχηδόνα και, σχεδόν χωρίς αντίσταση, στις αρχές του 8ου αιώνα, πέρασαν στην Ισπανία.

5. Τι προσπάθησαν να κάνουν και ποιος τους αντιμετώπισε και πώς;
Διάβηκαν τα Πυρηναία και προσπάθησαν να περάσουν στην Ευρώπη. Οι συνασπισμένοι Φράγκοι, με αρχηγό τον Κάρολο Μαρτέλο, τους νίκησαν στο Πουατιέ της Γαλλίας και τους ανάγκασαν να επιστρέψουν στην Ισπανία (732μ.Χ.). Έτσι έκλεισαν οριστικά οι δρόμοι των Αράβων προς την Ευρώπη.

14 Φεβρουαρίου 2012

κεφ 18 Πέρσες και ΄Αβαροι συμμαχούν εναντίον του Βυζαντίου

1. Πότε έγινε αυτοκράτορας στο Βυζάντιο ο Ηράκλειος;
Ο Ηράκλειος έγινε αυτοκράτορας στο Βυζάντιο το 610μ.Χ.

2. Σε ποια κατάσταση βρήκε την αυτοκρατορία;
Η αυτοκρατορία ήταν σε δεινή κατάσταση, δηλαδή : το βυζαντινό κράτος απειλούσαν οι Άβαροι στην Ευρώπη και οι Πέρσες στην Ασία και τα ταμεία του κράτους ήταν άδεια.

3. Τι δεν μπορούσε να κάνει ο Ηράκλειος λόγω της κακής οικονομικής κατάστασης του κράτους;
Χωρίς χρήματα δεν μπορούσε να οργανώσει στρατό και στόλο. Οι Πέρσες δεν δέχονταν την ειρήνη και οι Άβαροι ζητούσαν υπερβολικά χρήματα.

4. Ποιος και πώς τον βοήθησε να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα;
Τον βοήθησε ο Πατριάρχης Σέργιος, ο οποίος έδωσε τα χρήματα της εκκλησίας ως δάνειο στο κράτος.


5. Τι έκανε μ’ αυτά τα χρήματα ο Ηράκλειτος;
● Ο Ηράκλειος οργάνωσε το στρατό και το στόλο.
● Επισκεύασε τα τείχη και συγκέντρωσε εφόδια και τροφές για τους κατοίκους της Πόλης.
● Μοίρασε γη στους στρατιώτες των συνόρων, με την υποχρέωση να την καλλιεργούν και να την υπερασπίζονται.
● Έκλεισε ειρήνη με τον αρχηγό των Αβάρων, Χαγάνο, προσφέροντάς του χρήματα.

6. Τι έκανε αφού δεν είχε την απειλή των Αβάρων;
Στράφηκε εναντίον των Περσών, οι οποίοι, με βασιλιά το Χοσρόη είχαν κατακτήσει τη Συρία, τη Παλαιστίνη και την Αίγυπτο. Αιχμαλώτισαν τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων και μετέφεραν τον Τίμιο Σταυρό στην πρωτεύουσά τους Κτησιφώντα.


7. Πόσες εκστρατείες έκανε εναντίον των Περσών και ποιο ήταν το αποτέλεσμά τους;
Εκστράτευσε δύο φορές. Την πρώτη διέσχισε τη Μικρά Ασία και χωρίς να πολεμήσει τους Πέρσες που βρίσκονταν εκεί, βάδισε κατά της Περσίας αναγκάζοντας τους Πέρσες να υποχωρήσουν.
Κατά τη δεύτερη (626μ.Χ.) οι Πέρσες συνεννοήθηκαν με τους Αβάρους και από κοινού πολιόρκησαν την Πόλη από στεριά και θάλασσα. Ο Ηράκλειος δεν προλάβαινε να γυρίσει να βοηθήσει την Πόλη.

8. Σε ποιους είχε αναθέσει τη φύλαξη της Πόλης κατά τη διάρκεια των εκστρατειών και πως προσπάθησαν να αντιμετωπίσουν την απειλή των Αβάρων;
Την προστασία τη Πόλης την είχε αναθέσει στον Πατριάρχη Σέργιο και το μάγιστρο Βώνο. Αυτοί πρόσφεραν περισσότερα χρήματα στους Αβάρους, για να λύσουν την πολιορκία, αλλά εκείνοι αρνήθηκαν.

9. Ποιες ήταν οι συνέπειες αυτής της άρνησης;
Οι Βυζαντινοί εξοργίστηκαν και υπερασπίστηκαν με κάθε μέσο την Πόλη. Πολέμησαν γενναία, απέκρουσαν τις επιθέσεις στη στεριά και βύθισαν με τους δρόμωνές τους τα μονόξυλα των Αβάρων στη θάλασσα. Οι Πέρσες, βλέποντας αυτή την εξέλιξη, έλυσαν την πολιορκία και αναχώρησαν για τη χώρα τους.

10. Σε ποιον απέδωσαν οι βυζαντινοί τη σωτηρία της Πόλης;
Οι κάτοικοι απέδωσαν τη σωτηρία της Πόλης στην Παναγία και όρθιοι, όλη τη νύχτα, έψαλαν προς τιμή της τον Ακάθιστο Ύμνο.

11. Ποιες ήταν οι συνέπειες της νίκης αυτής;
Ο στρατός του αυτοκράτορα νίκησε τους Πέρσες σε αλλεπάλληλες μάχες. Ελευθέρωσε τις υποδουλωμένες περιοχές, ξαναπήρε τον Τίμιο Σταυρό και τους ανάγκασε να υπογράψουν ειρήνη και να επανέλθουν στα αρχικά τους σύνορα. Ο Ηράκλειος γύρισε θριαμβευτής στην Κωνσταντινούπολη.



12 Φεβρουαρίου 2012

Τήξη και πήξη των σωμάτων

Με τον μικρόκοσμο εξηγώ την τήξη και την πήξη των σωμάτων... 



Όταν ένα σώμα μετατρέπεται από στερεό σε υγρό λέμε ότι το σώμα λιώνει και έχουμε το φαινόμενο της τήξης.

Στην αντίστροφη πορεία δηλ. το υγρό να μετατρέπεται σε στερεό λέμε ότι το σώμα πήζει και έχουμε το φαινόμενο της πήξης.
Έχουμε δηλ. δυο φαινόμενα: την τήξη και την πήξη που είναι αντίστροφα.
Και στις δυο περιπτώσεις σημαντικό ρόλο παίζει η θερμότητα.

Στην πρώτη περίπτωση απαιτείται απορρόφηση θερμότητας (θέρμανση) από το στερεό για να γίνει υγρό, ενώ στη δεύτερη απομάκρυνση θερμότητας (ψύξη) από το υγρό. Παρατηρείστε μια λαμπάδα που καίει. Το κερί με τη φλόγα λιώνει (απορροφά θερμότητα) γίνεται υγρό πέφτει κάτω και μόλις έλθει σε επαφή με την ψυχρή επιφάνεια του δαπέδου (χάνει θερμότητα) πήζει γίνεται πάλι κερί.
Για να δοκιμάσουμε στο παρακάτω παιχνίδι διάφορα υλικά, βάζοντάς τα είτε στο ψυγείο είτε στο φούρνο.

10 Φεβρουαρίου 2012

Ημέρα ασφαλούς διαδικτύου 2012

Ανοιχτή εκδήλωση στο "The Mall" για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2012

Το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου και ο ΟΤΕ και η COSMOTE, Χορηγοί των δράσεων Saferinternet.gr & ΥποΣΤΗΡΙΖΩ του Κέντρου, σας προσκαλούν σε διήμερη ανοιχτή εκδήλωση στο "The Mall Athens", την Παρασκευή και το Σάββατο, 10-11 Φεβρουαρίου 2012, για να γιορτάσουμε μαζί την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2012. Το σύνθημα της εκδήλωσης: "Ανακαλύψτε τον ψηφιακό κόσμο μαζί... με ασφάλεια!"

Άν είστε 5, 40 ή 75 ετών, αν χρησιμοποιείτε το Διαδίκτυο μια φορά το μήνα ή καθημερινά ή και καθόλου, σας καλούμε να έρθετε στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο που θα διαμορφώσουμε στο «The Mall Athens», για να μάθετε πώς να προστατεύετε την ιδιωτική σας σφαίρα στο Διαδίκτυο, πώς μπορείτε να
καταγγείλετε παράνομο περιεχόμενο ή παράνομη συμπεριφορά, ή πού θα βρείτε βοήθεια όταν τη χρειάζεστε αλλά και όποια άλλη πληροφορία χρειάζεστε για μια ασφαλή πλοήγηση στο Διαδίκτυο

Όλοι μαζί, μπαμπάδες, μαμάδες, παππούδες, γιαγιάδες, παιδιά και νέοι, μπορούμε να μοιραστούμε τις εμπειρίες μας, να μάθουμε ο ένας από τον άλλον, και να συμβάλουμε ο καθένας με τον τρόπο του στην προάσπιση της ασφάλειάς μας στους «διαδραστικούς κόσμους». Όλοι μας μπορούμε και πρέπει να παίξουμε το ρόλο που μας αναλογεί στο να διασφαλίσουμε ότι τα παιδιά μας θα μπορούν να πλοηγούνται στο Διαδίκτυο με σύνεση και με ασφάλεια!

Στην εκδήλωση θα δοθεί δωρεάν ενημερωτικό υλικό και θα αναδείξουμε όλες τις αφίσες και τα σποτ που έλαβε η δράση Saferinternet.gr του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου από τα σχολεία της χώρας μας για τον φετινό εορτασμό.

Σας περιμένουμε!

Χώρος: The Mall Athens, Ανδρέα Παπανδρέου 35, 15122 Μαρούσι, 3ος όροφος
Ώρες: Παρασκευή: 14:00 - 21:00 / Σάββατο: 12:00 - 21:00

6 Φεβρουαρίου 2012

κεφ 17 Οι γείτονες των Βυζαντινών


  1. Από πού προέρχονταν οι λαοί που κατοικούσαν στα σύνορα του Βυζαντίου;

Κάποιοι ζούσαν εκεί από τα παλιότερα χρόνια και άλλοι εμφανίστηκαν για πρώτη φορά, κατά τις μετακινήσεις τους.

  1. Πώς τους αντιμετώπιζαν οι Βυζαντινοί;

Οι Βυζαντινοί επικοινωνούσαν μαζί τους και προσπαθούσαν να διατηρούν καλές σχέσεις.

  1. Ποια προβλήματα δημιουργούσαν στην αυτοκρατορία αυτοί οι λαοί;

a) Έκαναν επιδρομές,

b) λεηλατούσαν και κατέστρεφαν τις καλλιέργειες,

c) καταλάμβαναν τις ακρινές επαρχίες και αιχμαλώτιζαν τους κατοίκους τους.

d) Έκλειναν τα περάσματα της στεριάς και της θάλασσας και

e) δυσκόλευαν τον ανεφοδιασμό της πρωτεύουσας σε σιτάρι, πρώτες ύλες και αγαθά.

  1. Ποιος ήταν ο πόθος των γειτονικών λαών του Βυζαντίου;

Γνώριζαν την Κωνσταντινούπολη, θαύμαζαν τη ζωή και τον πλούτο της και ήθελαν να την κατακτήσουν. Πολλές φορές παραβίαζαν τα σύνορα έφταναν έξω από τα τείχη της Πόλης και την πολιορκούσαν από στεριά και θάλασσα.

  1. Πώς τους αντιμετώπιζαν οι Βυζαντινοί;

Οχύρωναν την πόλη τους, αντιστέκονταν και τους αντιμετώπιζαν με πολεμικά, οικονομικά και διπλωματικά μέσα.

  1. Ποιοι ήταν οι σημαντικότεροι λαοί, γείτονες των Βυζαντινών;

Στον βορρά οι Σλάβοι, οι Άβαροι και οι Βούλγαροι και στην ανατολή οι Πέρσες και οι Άραβες με αρχηγό το Μωάμεθ ήταν οι λαοί που απασχόλησαν περισσότερο το Βυζάντιο.

Μία ωραία παρουσίαση σχετική με το μάθημά μας από το blog Περί ανέμων, υδάτων και σχολείου

2 Φεβρουαρίου 2012

Θερμαίνοντας και ψύχοντας τα υγρά

Ας πειραματιστούμε πάνω στη διαστολή και συστολή των υγρών...

Παρατήρησες τη στάθμη του υγρού μέσα στο μπουκάλι;

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΟΣ:

Τα υγρά, όταν θερμαίνονται, διαστέλλονται και όταν ψύχονται, συστέλλονται!

Αυτή την ιδιότητας της συστολής και διαστολής των υγρών, χρησιμοποιούμε για την κατασκευή των θερμομέτρων. Θυμήσου και το σχετικό βιντεάκι από τη σειρά Εύρηκα για την ιδέα του Κέλσιου

Άραγε, αν αντί για χρωματιστό νερό, βάζαμε κάποιο άλλο υγρό στο μπουκάλι του πειράματος, θα είχαμε την ίδια ένδειξη στο σωληνάκι;

Ας βρούμε την απάντηση στο blog "Εγκύκλιος Παιδεία"

1 Φεβρουαρίου 2012

Αύριο, Πέμπτη 2/2/12,

το σχολείο, σύμφωνα με τις οδηγίες από την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Β Αθήνας, θα ανοίξει στις 10:00 π.μ.

Ενδεχομένως, αν δεν το επιτρέπουν οι συνθήκες, το σχολείο να παραμείνει κλειστό.
Καλό θα ήταν να τηλεφωνήσετε προτού ξεκινήσετε ή να συνοδέψετε τα παιδιά σας μέχρι και μέσα στο σχολείο.

Καλό βράδυ!

Κλειστό θα παραμείνει...

σήμερα το σχολείο.

Ο Δήμος Κηφισιάς επίσημα από την ιστοσελίδα του ενημερώνει τα εξής:

"Ο Δήμος Κηφισιάς ανακοινώνει ότι η διακοπή των μαθημάτων στα Σχολεία των Δημοτικών Ενοτήτων Κηφισιάς, Νέας Ερυθραίας και Εκάλης λόγω των καιρικών συνθηκών γίνεται με ευθύνη των Διευθυντών των Σχολικών Μονάδων και της Προϊσταμένης τους Αρχής.
Η διακοπή των μαθημάτων λόγω εκτάκτων συνθηκών είναι αρμοδιότητα του Περιφερειάρχη Αττικής ο οποίος και εκδίδει τη σχετική απόφαση σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τις κατά τόπους Δημοτικές Αρχές αναφέρει έγγραφο της Περιφέρειας Αττικής το οποίο εστάλη και στο Δήμο Κηφισιάς."

Τι μέλλει γενέσθαι αύριο θα εξαρτηθεί από την εξέλιξη των καιρικών φαινομένων.

Αν έχω κάποια νεότερη ενημέρωση, θα την αναρτήσω.

Καλή χιονισμένη μέρα να έχουμε!

Προσοχή στους δρόμους και τις αυλές των σπιτιών σας και ζεστές σουπίτσες για όλους!